.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
متن پيشنهاد آمريكا، روسيه و فرانسه درباره سوخت هسته‌اي ايران

نمايندگان آمريكا، روسيه و فرانسه در آژانس اتمي اخيرا در نامه‌اي خطاب به مديركل آژانس پيشنهاد جديدي را در زمينه سوخت هسته‌اي ايران ارائه كردند؛ در حالي كه پاريس، مسكو و واشنگتن در عرصه رسانه هر گونه پيشنهاد جديد در اين زمينه را تكذيب كردند.

به گزارش فارس، نمايندگان آمريكا، روسيه و فرانسه اخيرا نامه‌اي را به تاريخ 12 فوريه (23 بهمن) به مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارائه كردند كه در آن پيشنهاد جديدي به ايران مطرح شده است مبني بر اينكه به جاي پيشنهاد سابق آژانس، راديو ايزوتوپ‌ها به ايران ارائه شوند.
متن كامل نامه، پيوست توضيحات آژانس در ذيل اين گزارش آمده است:

***

مكاتبه به تاريخ 12 فوريه 2010 از جانب نمايندگان دائم فرانسه، فدراسيون روسيه و آمريكا در آژانس در خصوص سوختگيري مجدد راكتور تحقيقاتي تهران


مديركل نامه‌اي را در تاريخ 12 فوريه 2010 از نمايندگان دائم فرانسه، فدراسيون روسيه و آمريكا در آژانس در خصوص سوخت‌گيري مجدد راكتور تحقيقاتي تهران، دريافت كرده است. طبق درخواست آنها، نامه پيوست جهت اطلاع شوراي حكام منتشر شد.

-------------------------------------------------------------------------------------------
عاليجناب
يوكيا آمانو
مديركل
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي
مركز بين‌المللي وين


جناب آقاي آمانو

فرانسه، فدراسيون روسيه و آمريكا، سند 6 ژانويه 2010 جمهوري اسلامي ايران را كه ديدگاه‌هاي ايران در خصوص سوخت‌گيري مجدد راكتور تحقيقاتي تهران را نقل مي‌كند، در نظر گرفته است. ما متاسفيم كه ايران با پيشنهاد 21 اكتبر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه سه كشور ما آن را تصويب كرد، موافقت نكرد. ما نياز ايران براي حصول اطمينان از اين مطلب كه اين پروژه به طور كامل به مرحله اجرا در بيايد را درك مي‌كنيم.

ما خاطر نشان مي‌كنيم كه پيشنهاد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، تعدادي مفاد را شامل مي‌شود كه در خصوص تعهدات جمعي ما براي اجراي پيشنهاد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اطمينان به وجود مي‌آورد. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي موافقت كرد تا محافظت رسمي از مواد هسته‌اي ايران را برعهده گيرد. ما با يك توافقنامه الزام‌آور قانوني پروژه و تامين موافقت كرديم. ما توافق كرديم تا از طريق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از كمك فني حمايت كنيم تا عمليات‌هاي ايمن راكتور تحقيقاتي تهران تضمين شود. ما تمايل خود را براي قراردادن اورانيوم با درصد غناي پايين ايران نزد يك كشور ثالث تا زمان تكميل فرآيند ساخت ابراز كرديم. آمريكا تضمين‌هاي سياسي قابل توجهي را درباره عملي شدن توافقنامه ارائه كرد.

بنابراين ما بر اين باوريم كه پيشنهاد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، موثرترين و به موقع‌ترين مكانيزمي را در اختيار ايران قرار مي‌دهد كه سوخت‌گيري مجدد راكتور تحقيقاتي تهران براي برآورده ساختن اين نياز انساني را تضمين ‌كند و شروع به ايجاد اعتماد و اطمينان متقابل مي‌كند.

ابراز تمايل عمومي رئيس‌جمهور احمدي‌نژاد در 2 فوريه براي ارسال اورانيوم با درصد غناي پايين 5/3 درصد به خارج از كشور و دريافت سوخت در چند ماه بعد از آن، ممكن است يا ممكن نيست كه اين مطلب را بيان كند كه ايران در حال تجديد نظر موضع خود در خصوص پروژه سوخت راكتور تحقيقاتي تهران است، اما ما خاطر نشان مي‌كنيم كه دولت ايران هنوز اين مطلب را به طور مستقيم به آژانس بين‌‌المللي انرژي اتمي اطلاع نداده است.

اظهارات 7 فوريه وي مبني بر اينكه ايران اورانيوم را تا سطح 20 درصد غني سازي خواهد كرد و اعلام رسمي متعاقب ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كاملا غيرقابل‌توجيه و برخلاف قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد بوده و نمايانگر يك گام بيشتر در جهت قابليتي براي توليد اورانيوم با درصد غناي بالا است. اگر ايران با اين شدت رو به جلو حركت كند، اين مسئله، نگراني‌هاي جديدي را درباره اهداف هسته‌اي ايران مطرح مي‌كند، البته با توجه به اين واقعيت كه اين كشور نمي‌تواند سوخت هسته‌اي مورد نياز را به موقع توليد كند تا توليد بي‌وقفه ايزوتوپ‌هاي پزشكي توسط راكتور تحقيقاتي تهران را تضمين كند.

ما نياز ايران به راديو ايزوتوپ‌هاي پزشكي را درك مي‌كنيم. اگر ايران تمايلي به پذيرفتن پيشنهاد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ندارد، ما خاطر نشان مي‌كنيم كه اينها (راديو ايزوتوپ‌ها) در بازار جهاني موجود هستند و مي‌توانند بعنوان جايگزين قابل اعتماد، به موقع و مقرون‌به‌صرفه پيشنهاد آژانس باشند. غني‌سازي بيشتر ذخاير اورانيوم با درصد غناي پايين ايران نه تنها غيرضروري است بلكه بيشتر اعتماد جامعه بين‌‌الملل به اقدامات ايران را از بين مي‌برد.

فلورنس مانژي، نماينده فرانسه
الكساندر ايميوفسكي، نماينده روسيه
گلن ديويس، نماينده آمريكا


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.132 seconds.